Privacy beleid

Hoofdstuk 1: Algemene Bepalingen

Artikel 1.1 Doel en Toepassing
  1. Deze procedure heeft tot doel een eenduidige, transparante en vertrouwelijke wijze te bieden voor het afhandelen van klachten over de organisatie, het onderwijs, de begeleiding of het gedrag van medewerkers van CuraNova Academie BV.
  2. De procedure is van toepassing op alle studenten, oud-studenten en aspirant-studenten. Klachten over bindende examenbesluiten (bijvoorbeeld de uitslag van een examen) vallen onder de aparte Beroepsprocedure Examenbesluiten (zie het Examenreglement).
Artikel 1.2 Openbaarheid en Vertrouwelijkheid
  1. Deze Klachtenprocedure wordt openbaar geplaatst op de website van de Academie en is opgenomen in de studiegids.
  2. De behandeling van de klacht geschiedt strikt vertrouwelijk. De identiteit van de klager wordt uitsluitend gedeeld met de direct betrokkenen indien dit noodzakelijk is voor het onderzoek naar de feiten.

Hoofdstuk 2: De Interne Klachtenprocedure

Artikel 2.1 Indienen van de Klacht
  1. Klachten dienen schriftelijk en gemotiveerd te worden ingediend bij de Academie. Een klacht moet ten minste bevatten: de naam en contactgegevens van de klager, de datum, een duidelijke omschrijving van de klacht en de gewenste oplossing.
  2. De klacht dient gericht te worden aan de directie, ter attentie van de Kwaliteitsmedewerker.
Artikel 2.2 Coördinatie en Registratie
  1. De klacht wordt in behandeling genomen door de aangewezen Kwaliteitsmedewerker, Dhr./Mevr. M. Waterberg. De kwaliteitsmedewerker is het centrale aanspreekpunt voor de klager.
  2. De Kwaliteitsmedewerker registreert de klacht direct en stuurt binnen maximaal 5 werkdagen een schriftelijke ontvangstbevestiging aan de klager. In deze bevestiging wordt de termijn van afhandeling vermeld.
Artikel 2.3 Termijnen van Afhandeling
  1. De klacht wordt doorgaans binnen twee (2) weken na de datum van de ontvangstbevestiging afgehandeld.
  2. Indien voor de afhandeling van de klacht een langere termijn nodig is, stelt de Kwaliteitsmedewerker de klager hiervan spoedig en schriftelijk op de hoogte. De reden van de verlenging wordt toegelicht en een indicatie van de nieuwe afhandelingstermijn wordt gegeven. Deze termijn bedraagt maximaal vier (4) weken na de oorspronkelijke ontvangstdatum.
Artikel 2.4 Behandeling en Besluit
  1. De Kwaliteitsmedewerker verzamelt de benodigde informatie, hoort indien nodig de betrokken partijen en stelt een feitenrelaas op.
  2. De klager wordt schriftelijk op de hoogte gebracht van het gemotiveerde besluit over de gegrondheid van de klacht en de eventueel te nemen maatregelen.

Hoofdstuk 3: Externe Geschillenbeslechting

Artikel 3.1 Externe Beroepsmogelijkheid
  1. Indien de klager niet tevreden is met het besluit over de klacht van de Academie, kan de klager zich wenden tot een onafhankelijke en externe geschilleninstantie.
  2. CuraNova Academie BV is voornemens zich aan te sluiten bij een instantie die voldoet aan de eisen van onafhankelijkheid en deskundigheid. De naam van deze instantie is per [Datum invullen]: [Naam Externe Geschilleninstantie invullen / Nog te Bepalen] en wordt direct gecommuniceerd aan studenten zodra de aansluiting is geformaliseerd.
  3. Indien de Academie op het moment van de klacht nog geen formele aansluiting bij een erkende geschilleninstantie heeft gerealiseerd, zal zij zich inspannen de klacht via mediation of een onafhankelijke externe deskundige af te handelen.
Artikel 3.2 Bindend Oordeel en Consequenties
  1. Zodra de Academie is aangesloten bij een erkende geschilleninstantie, zullen zowel de klager als CuraNova Academie BV zich onderwerpen aan het oordeel van deze instantie. Het oordeel is voor het Instituut bindend.
  2. Eventuele consequenties die voortvloeien uit het bindende advies, worden door het Bestuur van CuraNova Academie BV snel en adequaat afgehandeld.

Hoofdstuk 4: Registratie en Archivering

Artikel 4.1 Registratie en Kwaliteitsverbetering
  1. Alle klachten en de wijze van afhandeling worden door de Kwaliteitsmedewerker geregistreerd.
  2. De geanonimiseerde klachtenanalyse dient als input voor de ACT-fase van de PDCA-cyclus en wordt meegenomen in het jaarlijkse Kwaliteitsjaarverslag om de onderwijskwaliteit structureel te verbeteren.
Artikel 4.2 Bewaartermijn
  1. De bewaartermijn voor de klachtendossiers en de wijze van afhandeling bedraagt twee (2) jaar na de datum van afhandeling, of zo veel langer als de wettelijke regels of de eisen van de NRTO dit vereisen.
Scroll naar boven